Dália mánia
Avagy így neveld a virágaidat!

Érdekel hogyan lesznek szépek a dáliák, hova ültesd őket és mit kezdj a virágokkal? Cikkemből kiderül.

dalia_mania.png

A jó idő beköszöntével elkezdődtek a kerti munkák is, amit már nagyon vártam. Sok zöldséget már a korábbi hetekben/hónapokban kiültethettünk, de az én kedvenc részem csak most következik. A dáliák.

Két éve kaptam az első törpedáliáimat, amikbe azonnal beleszerettem és már akkor tudtam, hogy több is lesz belőlük. Azok még csak a terasz egyik sarkán foglaltak helyet egy ládában. Aztán tavaly megkaptam a virágoskertet, teljes mértékben úgy használhattam, ahogyan szerettem volna, így született meg az én dáliás kertem. A tavalyi évben 5 különböző fajta dáliát nevelgettem (szerencsére sikeresen), idén pedig 3 továbbival bővült a készletem. Most pedig összeszedek nektek pár dolgot a dáliákról és azok neveléséről.

  1. Miért rajongok ennyire a dáliákért?
    Először is mert gyönyörűek. Másodszor azért, mert rengetegféle van. Nincs olyan ember, aki ne találná meg köztük a kedvencét. Imádom a sűrű, pompom fejűeket, a velem egymagas kaktuszdáliát, a törpe „terasz dísze” fajtákat, a kis bokrosakat, a nagyobb 1-2 szálat hozót. Szóval kb mindet. Rengeteg féle virágú és rengeteg féle színű létezik. Jelenlegi kedvencem (az egyik új szerzeményem) az arab éjszaka nevű virág.

  2. Hogyan kell gondozni a dáliákat?
    Meglepően egyszerű, csak jó helyre kell ültetni őket. Napos, lehetőleg tápanyagban gazdag helyen érzik jól magukat és onnantól csak öntözni kell, de azt gyakran. Ezen kívül legfeljebb a gazolással kell foglalkozni körülöttük, de ennél nem igényelnek komolyabb beavatkozást.

  3. Hogyan ültessük a dáliákat?
    Ahogy azt feljebb írtam, napos helyeket kedvelik, az sem árt, ha sikerül szélvédett helyet találni, de ha nem akkor ez karókkal orvosolható. Szóval, ha megvan a hely, azt elő kell nekik készíteni. Egy-két héttel az ültetés előtt érdemes trágyát/műtrágyát forgatni a talajba, hogy tápanyagban gazdag legyen, ha ezt nem tudjuk megtenni, akkor is érdemes megásni a talajt, hogy fellazuljon a föld. Mivel ezek fagyérzékeny növények, így meg kell várni azt az időszakot amikor már nem fenyeget a fagyveszély, ez kb április végét-május elejét jelenti. Nagy dáliák esetén a gumókat érdemes kb fél méter távolságra rakni egymástól. 10-15 centi mély gödröt ásunk (vagy amekkorába a gumó kényelmesen elfér) és úgy tesszük bele a kis növényt, hogy a rajta levő hajtás felfelé legyen (feltéve, hogy már látszik rajta ilyen). A földnek teljesen el kell lepnie, de nem szabad túl mélyen se lennie. Ezek után bőven megöntözzük és várunk. Gyakran öntözzük és pár hét múlva már látjuk, ahogyan a kis növénykék elkezdenek előbújni.

  4. Mikor virágzanak a dáliák?
    június végétől október végéig szinte folyamatosan hozzák a virágokat. Persze ez fajta és környezetfüggő is lehet. Nekem is volt olyanom, ami csak július vége fele hozta az első virágot, de onnantól kezdve kb novemberig két-három naponta hozott újat. Szóval elég látványosak.

  5. Mire jók a dáliák?
    Először is egy gyönyörű, színes virágoskertet lehet velük létrehozni, de ha esetleg a lakásunkból is élveznénk látványukat, akkor is jól járunk velük. A dáliák ugyanis kiválóak vágott virágként is. Ha akkor vágjuk le amikor még teljesen nem nyílt ki a virág, akkor igen hosszú ideig a lakásunk dísze lehet. Egyébként meg a fotókon se mutatnak rosszul.

  6. Mit kell még a dáliákkal csinálni?
    Ahogy már említettem fagyérzékenyek, így ősszel (lehetőleg) az első fagyok előtt ki kell ásni és eltenni telelni a gumókat. Erről majd bővebben akkor írok, ha aktuális lesz.
    Ha magas dáliát választunk (nálam volt több, mint másfél méter magas), akkor érdemes karót tenni mellé és hozzákötni a növényt. Persze csak lazán, hogy ne sérüljön a szára. A karó akkor is jó ötlet, ha nem sikerül szélvédett helyre tennünk őket, vagy ha a semmiből jön egy három napos szélvihar (tavaly így jártam).

  7. Honnan szerezzek dáliát?
    Nekem a kedvenc beszerzőhelyem az OBI, ilyenkor nagyon sok féle gumót lehet ott találni (ha tudnátok milyen nehéz volt csak hármat választani), illetve a nyári hónapokban kifejlett törpedáliákkal is lehet találkozni.

  8. Hogyan válasszak dáliát?
    Vedd figyelembe, hogy hova szeretnéd. A teraszra, ládába törpedáliák jók, ezek max fél méteresre nőnek, de van amelyik még kisebb marad. Kintre mehetnek a nagyobbak, ezek között is több méretben van választék kb 50-150 centiméterig terjedő magasságban. A területet is vedd figyelembe, hogy ne ültesd túl szorosan őket, mert nem lesznek szépek. Ezek után már csak azt kell eldöntened, hogy milyen színűt, formájút, szirmút szeretnél. Szerintem ez a legnehezebb rész.

Remélem sokaknak meghoztam a kedvét a dáliák neveléséhez. Használjátok ki a jó időt és ültessetek virágokat, ha megtehetitek.

.

Nektek melyik a kedvenc virágotok? Ha dália, akkor melyik fajta?

.

.

.

Dooir

A bejegyzés trackback címe:

https://imwm.blog.hu/api/trackback/id/tr1215614190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása