Study smart, not hard
Tippek tanuláshoz

study_smart_not_hard.png

Vissza a jól megszokott sulis témához. Egyik reggel a húgom úgy jött oda hozzám, hogy én hogyan voltam képes megtanulni anno azt az anyagot, amit most neki kell, mert sehogy nem megy a fejébe. Meg is tudom érteni, mert egy igen száraz fejezetről van szó, amit szerintem még senki nem tanult meg vidáman és dalolva. Aztán elkezdtünk olyanokról beszélni, hogy nem tanítanak meg minket tanulni, pedig az már általánosban is nagy segítség lenne.

Nekem hatalmas szerencsém van tanulás szempontjából, mert szinte nem is kell rá külön időt fordítanom itthon a házi megírásán kívül és így is a legtöbb jegyem ötös. Húgom viszont hiába nagyon okos, ha nem érdekli valami egyszerűen képtelen megtanulni. Ezért is szedtem össze pár tanulási tippet, amik akár mások segítségére is lehetnek. Sokat foglalkozom ezzel a témával, mert gyakran van, hogy ismerősöket, osztálytársakat, 1-2 évvel fiatalabbakat korrepetálok és arra természetesen rájöttem, hogy nagyon ritka az, ha valakik ugyanúgy tanulnak így mindenki máshogy kell rávezetni a megoldásokra. Ezért is nem fog mindenkinek működni mindegyik pont, de lehet belőle szemezgetni.

A cím ne vezessen félre. Nem azt mondom, hogy nem kell tanulni, csak meg kell tanulnunk tanulni.

Jöjjön hát néhány tipp, amelyek megkönnyíthetik az iskolába járók életét.

  • Elmetérkép
    Nálam ez az egyik legjobban bevált dolog. Könnyen átláthatóvá teszi számomra az anyagot és így könnyebben megjegyezhető.
    A lényege (annak, aki nem ismerné), hogy középre felírod az adott témát és onnan kifele vonalakat húzva egy-egy szóban leírva az anyagot, ezeket tovább is lehet osztani.
    Pl: cím: gazdaságtanàszükségletàcsoportosításàfontosság, kielégíthetőség, kielégítés jellege
    A szükséglettől akár a fogalom felé is mehetek, vagy a jellemzőihez. A lényeg, hogy mindezt egy-egy szóban, esetleg rajzzal fejezzem ki.
    A rajzok miatt én ezt papíron, egy külön füzetben csinálom, de ha valaki jobban szereti a kütyüket azoknak ajánlom a miMind alkalmazást (elérhető Androidra és iOS-re is).

mindmap-1469592_340.png

  • Tanulókártyák
    Szerintem ez is egy nagyon jó módszer. Kis papírdobozban tartottam régebben az egy-egy tantárgyhoz tartozó kis lapjaimat.
    Lényege: kis lapok egyik oldalára felírod a fogalom nevét másik oldalára pedig a választ. Nyelvtanulásnál is jól használható.

 

  • Pomodoro
    Az egyik legnépszerűbb tanulási technika. Tapasztalataim alapján működik is.
    Lényege: 20-25 percig koncentrálsz az adott anyagra majd 5 percet pihensz, aztán újra elismétled amíg az anyag végére nem érsz. Fontos, hogy ebben a 25 percben nincs Facebook, se Messenger, Insta vagy társai. Csak a tananyagra koncentrálj.
    Sok alkalmazást találni, amivel lehet az időt mérni, de egy egyszerű óra is tökéletesen használható a célra, vagy egy konyhai időzítő (erről kapta nevét a technika)

 

  • Tanítsd
    Ahogy már említettem korrepetálok. Ezalatt rájöttem, azzal, hogy másoknak elmagyarázom az anyagot sokszor én is jobban megértem. Mint később megtudtam ez is egy külön tanulási módszer.
    Lényege: az adott tananyagot próbáld elmagyarázni/megtanítani valaki másnak. Teljesen mindegy, hogy az a valaki a húgod, az anyukád, a macskád, osztálytársad. Egyrészt más megvilágításba kerül a tanárok munkája, másrészt lehet, hogy olyan összefüggésekre jössz rá, amik a sima magolás közben eszedbe se jutottak volna.
    Ha senkinek nem tudod elmagyarázni akkor képzeld azt, hogy a saját tanárod vagy. Elsőre fura lesz, de ha belejössz ez is nagyon hasznos tud lenni.

 

  • Találj ki egy történetet
    Egyszer töriből egy csatát nagyon nehezen sikerült megjegyeznem és erről panaszkodtam anyának. Erre ő elkezdte mondani, hogy képzeljem el ahogy ott álltak a konyhában és csinálták a krumplistésztát egyszer csak megjelentek a katonák…
    A csatának semmi köze nem volt a krumplistésztához (csak épp nálunk az volt az ebéd), de megjegyeztem, mert így nem csak száraz dátumok és helyszínek voltak, hanem egy egész story.

 advice-advise-advisor-7096.jpg

  • Tanulj valaki mással
    Tudtok egymásnak segíteni, tudtok együtt történetet alkotni, kikérdezni egymást. Ha nem beszélgetitek el az időt akkor csak pozitívumokat lehet találni ebben az opcióban.

 

  • Ne halogass!
    Ezzel is kezdhettem volna hiszen ez a legfontosabb. Állj neki tanulni! Sokkal gyorsabban túl leszel rajta, ha nem csak mondogatod, hogy tanulni kéne, hanem meg is csinálod. Most ez magamnak is szól hiszen a tanulási időmben írtam meg ezt a bejegyzést nektek.

Később még több tippet is hozok nektek, de úgy gondoltam egy bejegyzésben ennyi bőven elég.

Találtatok benne valami hasznosat? Ti hogyan szoktatok tanulni?

A bejegyzés trackback címe:

https://imwm.blog.hu/api/trackback/id/tr1014264401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása