Élet allergiásan
Így kezdj bele

elet_allergiasan.png

Sokféle témán gondolkodtam, hogy mi érdekelhet titeket, soknak neki is kezdtem, de egyiket sem éreztem magaménak. Sok próbálkozás után rájöttem, hogy inkább olyan témáról kellene írnom, ami hozzám közel áll. Így jött az ötlet, hogy elindítsam az „Élet allergiásan” sorozatot.

Már korábban is írtam az allergiákról, az allergiámról. De csak említési szinten, most viszont jobban beavatlak titeket ebbe a világba. Először elmesélem a saját sztorimat (akit nem érdekel az nyugodtan tekerje ezt át)

Igazából meg sem tudom mondani, hogy mióta vannak allergiáim. Már óvodában is mindig hasfájós voltam, de a doki annyival letudta, hogy „csak a lelke fáj” meg „túl stresszes” (egy óvodás gyerek biztosan nagyon stresszes). Jó pár évre rá kiderült a laktózintolerancia, persze ez is magánúton. A diétával lényegesen mérséklődtek a tünetek, de nem tűntek el. Jó pár évre rá került sor egy allergiavizsgálatra. Itt rengeteg dologra kijött emelkedett érték, de csak pár olyan volt, amivel a doki szerint foglalkozni kéne. Én mégis úgy döntöttem kizárom az étrendemből a kérdéses dolgokat is és láss csodát, már több, mint két éve jól vagyok.

Ezalatt a két év alatt rengeteg allergiással, intoleránssal találkoztam, beszélgettem. Azt tapasztaltam, hogy a legnehezebb mindenkinek a diéta kezdete. Úgy gondoltam talán segíthetek pár embernek, ha összegyűjtöm tippjeimet a kezdetekhez.

  1. Olvass utána az allergéneknek

    Ha tudod mi miben található, akkor könnyebben ki tudod szúrni mit nem ehetsz. Pl a gluténról sokan tévesen úgy gondolják csak a búzában van, pedig ott van még pl az árpában és a rozsban is. Vagy például tejfehérje allergia esetén szokott kérdést jelenteni a tejsav-tejsavó kérdés. A tejsavó rossz, a tejsavnak viszont semmi köze a tejhez (a nevével ellentétben).

  2. Keress bioboltokat

    Érdemes felkutatni a közeledben levő bioboltokat, esetleg webshopokat. Ezeken a helyeken a legkönnyebb megtalálni a mentes kajákat, alapanyagokat. Érdemes figyelni az árakat is, mert ezeken a helyeken gyakran adják azt is drágábban, amit máshol is megvehetnél.

  3. Járj nyitott szemmel a nagyobb boltokban (Spar, Aldi, Lidl, Auchan)

    Szerencsére a nagyobb üzletek is kezdik felfedezni az igényt a bizonyos allergénektől mentes ételekre, így egyre több dolgot szerezhetünk be itt.

  4. Mindig olvasd el az összetevőket

    Ez az egész allergia során fontos, de leginkább az elején, illetve az új termékeknél. Szerencsére egyre többször írják ki, ha mentes ettől vagy attól, de mégis a legbiztosabb, ha mindent elolvasunk. Érdemes annak is elolvasni az összetételét, amiről nem is feltételeznéd, hogy allergéneket tartalmaz. Ilyen lehet pl a felvágott tejfehérje allergia vagy laktózintolerancia esetén.

  5. Süss-főzz, kísérletezz

    Ez egyrészt azért előnyös mert így valószínűleg nem eszel műanyagot (bocs, nem vagyok túl jó véleménnyel a készkajákról) másrészt összetettebb allergiáknál (pl. tej, tojás, glutén) máshogy nem is lehet megoldani. A legelején érdemes olyan recepteket kipróbálni, amik alapjáraton mentesek. Egy kis tapasztalattal viszont bátran kísérletezhetünk nem mentes receptek átalakításával is. Pl, ha valamihez rizslisztet használsz érdemes hozzá plusz folyadékot tenni és/vagy mandulalisztet. (legalábbis szerintem így jobb állaga lesz a tésztáknak) Ehhez hasonló dolgokat magadnak is ki tudsz kísérletezni, de ne várd, hogy mindig minden sikerül, ezt tapasztalatból mondom.

  6. Facebook a barátod

    Nagyon örültem volna, ha ezt valaki a diéta elején mondja. Facebookon szinte mindenre létezik csoport, így külön mindenféle allergiának is megvannak a csoportjai. Ezekben sokan vannak, akik már évek óta élnek együtt az allergiával és rengeteg kérdésre tudják a választ. Sokszor lehet arról is informálódni, hogy hol és mi akciós, hogy a tojást miben mivel lehet jól helyettesíteni vagy, hogy milyen trükkökkel tudod a válogatós gyerekkel megetetni a mentes kajákat. Nagyon sokféle téma előjön ezekben a csoportokban így érdemes csatlakozni.

  7. Kérdezz bátran

    Mindig, mindenhol. Mivel az allergiák nem viccek, fontos, hogy tudd miben mi van. Vannak, akik cikinek találják, hogy már megint ők a problémás esetek mert már az ötszázadik kérdést teszik fel. Pedig nem véletlen. Inkább kérdezgesd az eladót/pincért/rokont az összetevőkről, mint hogy utána rosszul legyél. Ha esetleg valamilyen összejövetelre mentek akkor érdeklődj előre a menüről és ha nem tudják biztosítani a mentes menüt, akkor inkább vigyél magadnak külön kaját. A kérdések még mindig kevésbé kellemetlenek, mint az allergiás rosszullétek.

  8. Kísérletezd ki mi jó neked

    Csak te tudhatod mi a jó neked. Tapasztalatból mondom, hogy az allergiavizsgálatok és intoleranciatesztek sem 100%-ig megbízhatóak, ahogyan az sem, hogy a szomszéd gyerekének a barátjának az unokatestvérének mi segített. Mivel minden szervezet másmilyen, ezért mindenre máshogyan reagál. Van, aki még elvisel fél bögre tejet, van, aki már ettől is egy hetet tölt a mosdóban, van, aki megtudja enni a nyomokban gluténost, van, aki már attól is kórházba kerülhet. Ha lehet ezeket a kísérleteket olyankorra időzítsd amikor nem mész sehová és van a közelben wc. Meg persze ízekben is meg kell találni azt, ami ízlik (ez sem utolsó szempont). Én például nagyon szeretem a mandulatejet, de rizs vagy kókusztejet nem bírnék inni. Szerencsére már ezekből is egyre több változat van.

  9. Legyél nyitott az új dolgokra, ízekre

    Az egyik legnehezebb dolog az átállásban az az új ízek elfogadása. Az elején mindenki ugyanazokat az ízeket keresi, mint amiket előtte evett. Sajnos, nem sajnos nincs mindenből mentes. Ennek viszont a jó oldalát is nézhetjük, hiszen így sokkal többféle dolgot próbálunk ki, mint az allergiák nélkül. Például két éve még semmit nem tudtam a csicseriborsóról, ma viszont az egyik kedvenc alapanyagom.

  10. Ne ess kétségbe

    Ahogy tapasztaltam az első reakció szinte mindig a pánik és hogy „jajj most akkor mit fogok enni”. Először is nyugi, nem vagy egyedül. Akármennyire is összetett és kacifántos az allergiád biztosan van rá megoldás. (Pl ismerek olyat, aki mindenféle fehérjére allergiás). Másodszor ne kezdj őrült vásárolgatásba. Az elején én is betároztam mindenféle lisztből, amiknek a fele ott romlott meg a polcon, mivel sosem használtam. Ha megfogadod a fentebb említett pontokat garantálom, hogy nem kell pánikolnod.

Így elsőre ezeket tudtam összeszedni, remélem tudok vele segíteni valakinek. Nektek a környezetetekben van ételallergiás/intoleráns? Nekik mik jelentik a legnagyobb nehézséget?

Írjátok meg mit gondoltok a bejegyzésről és azt is, hogy mi érdekelne még titeket a témával kapcsolatban!

A bejegyzés trackback címe:

https://imwm.blog.hu/api/trackback/id/tr8414876706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása