Back to school #3
2018. szeptember 02. írta: dooir

Back to school #3

Tanártípusok

back_to_school_3tanarok.png

Elhoztam nektek a harmadik egyben utolsó Back to school bejegyzésemet. Az előző ilyen bejegyzésben 8 diáktípusról olvashattatok, most pedig hoztam nektek 8 féle tanárt, akikből minden iskolában van legalább egy.

  1. Átverhető
    Vele lehet elhitetni, hogy a többi tanárral is filmet néztek, hogy más tanár előbb elenged vagy, hogy nem is erre a napra ígérte a dolgozatot. Gyakran idős, nyugdíjból visszatért tanár, vagy épp fiatalpályakezdő nulla tapasztalattal.

  2. Laza
    Őt imádja mindenki. Elröhög a poénokon, néha ő is elsüt egyet, szinte már haveri kapcsolatban áll a diákjaival. Bármivel lehet hozzá fordulni és amiben tud abban segít is.

  3. Pszichopata
    Ha belép a terembe, mindenki elnémul, ha a folyosón vonul, hirtelen megfagy a levegő, hiszen, ha bármi is egy picit más, mint ami neki tetszene, egyből leüvölti a fejed. Ha rossz napja van (azaz kb. minden nap) akkor tesz róla, hogy neked is rossz legyen. Könnyedén osztogatja az egyeseket és a beírásokat.

  4. Szájbarágós
    Az egész osztály megértette az anyagot 10 perc után, de a tanár a további 35 percben is arról magyaráz. Rosszabb esetben még a következő órán is ezt hallgathatjátok, így pedig sosem értek a téma végére.

  5. Mesélős
    Mindegy, hogy azt meséli mi történt 10 perce a tanáriban vagy, hogy mit dolgozott 20 éve, ő mindig mesél. Néhány óra után könnyedén elmesélnéd az egész életét, hiszen már mindent hallottál az első kiskutyájától az utolsó kávéjáig. Gyakran ezzel egész órák is eltelnek a diákok örömére (kivéve vizsga előtt).

  6. Aki utál tanítani
    Sosem értettem, hogyan lehet olyan helyen dolgozni, amit utál az adott személy. Ezek a tanárok pedig pont ilyen helyen vannak. A tanításban legjobban a diákok zavarják. Az ilyen tanár jellemzője, hogy sose mosolyog, naponta elmondja mennyire hülyék a kamaszok. Fintorog, ha helyettesítenie kell. Vagy kemény szívatós órákat tart vagy pedig egy „Csináljatok, amit akartok” mondattal elül a saját dolgát elintézni.

  7. Kezdő
    Látszik is rajtuk, hogy még életükben nem tanítottak. Nincs rendes tanmenetük, kitapasztalt módszereik. Sok mindennel próbálkoznak, rendszerint sikertelenül. Gyakran nem tudják érthetően elmagyarázni/átadni az anyagot. Ahogy azt már korábban említettem, könnyen félrevezethetőek.

  8. Szintet tévesztett
    Gimnáziumi tanár általánosban, egyetemi középsuliban, alsós felsőtagozatban. Mindegyik verzióval találkoztam már. Sokszor nem is azt az anyagot tanítja, amit kellene, vagy nem úgy ahogy kellene. Gyakran nem is tudja jól kezelni az osztályt, hiszen alapból más korosztályhoz szokott.

Ennyi lett volna a Back to school sorozatom. Mindenkinek sikeres tanévet kívánok és kitartást az osztálytársakhoz és tanárokhoz.

Nektek vannak ilyen tanáraitok? Szerintetek mivel lehetne még kiegészíteni a listát?

A bejegyzés trackback címe:

https://imwm.blog.hu/api/trackback/id/tr10014217763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

invalid user name 2018.09.03. 13:39:49

én laza + mesélős voltam.

most pénzt keresek inkább.

dooir 2018.09.03. 13:55:04

@invalid user name: Számomra jelenleg tényleg csak a mesélés miatt van a blog. Nem is tervezem, hogy ezzel pénzt keressek.

weirdo 2018.09.03. 13:55:45

A jó tanárok hol maradnak? Akik szeretnek és tudnak tanítani, akik biztatják ás támogatják a gyerekeket és akiket emiatt a többi, lusta szar tanár utál.

dooir 2018.09.03. 14:12:37

@weirdo: Saját tapasztalataim alapján írtam és sajnos ilyen tanárral még nem találkoztam amilyet te leírtál. De örülök, hogy máshol még vannak ilyenek is.
Esetleg még a laza kategóriába tartozó tanáraim hasonlóak.

invalid user name 2018.09.03. 14:36:13

@dooir:

ja! úgy értem, hogy most egy multi cégnél csinálok unalmas munkát kb négyszer annyi pénzért mintha tanítanék :-)

invalid user name 2018.09.03. 14:39:02

@weirdo:

saját magát szerintem majdnem minden tanár jónak tartja, és meg is tudja magyarázni :-)

mostanra a tanári szakok a legtöbb egyetemen afféle maradékelv alapján töltődnek fel: az megy tanárnak (de főleg tanítónak) akinek nincs elég pontja valami rendes szakmát adó felsőoktatáshoz, de kétkezi munkát meg nem akar csinálni.

finnországban vagy negyven éve elkezdtek presztízst teremteni a pedagógus hivatásnak, mostanra kb a legjobban fizetett közalkalmazott a tanár, a gyerekek vágyálma hogy tanárok lehessenek, kb az értelmiség krémje megy pedagógusnak.

dooir 2018.09.03. 15:12:52

@invalid user name: Bocsánat, félre értettem. Szerintem amúgy az egyik legjobb tanár típus az a kettő mixelve. Sajnos sok ilyen tanár hagyja ott a pályát mert nem kapja meg a kellő megbecsülést (akár pénz, akár felszerelés vagy bármi más szempontjából). Sokkal több értelmét látom a finn rendszernek, ott tényleg az megy tanárnak aki akarja is és tudja is csinálni

SarahConnor 2018.09.03. 15:20:56

@invalid user name: " az megy tanárnak (de főleg tanítónak) akinek nincs elég pontja valami rendes szakmát adó felsőoktatáshoz, de kétkezi munkát meg nem akar csinálni."
Ezt annyiszor hallom, és annyira rosszul tud esni. Az évfolyamomon nem volt jellemző, rám végképp. Azért lettem tanár, mert gyerekkoromban is a plüssállatokat tanítottam, ez volt a játék. Ma már munka. Hát meggazdagodni nem fogok, abban egyetérthetünk. Olyan a végzettségem, hogy mehetnék a versenyszférába, de nekem az nem való.
Most ezt csak azért mondom, mert nem tesz jót a tanárokról való közvélekedésnek ez a kijelentés. Ahogy az emberek sokszor azt sem fogják fel, hogy ahogyan a tanárokról véleményt alkotnak, azt a gyerek átveszi és duplán csapódik le rajtunk a munkahelyen, igen, azokon is, akik még mindig tisztességgel csinálnák.
Nem kéne az árkot mélyíteni egy szakma majdnem komplett lehülyézésével.

dooir 2018.09.03. 15:54:24

@SarahConnor: Örülök, hogy tényleg van olyan aki azért csinálja mert ezt akarja. Sajnos a köztudatba tényleg az épült be, hogy tanának az megy akit máshová nem vesznek fel, de kifejezetten jó hallani, hogy valaki aki belülről látja ezt az egészet másképp gondolja. És nagyon bízom abban, hogy nem vagy egyedül ezzel a véleménnyel.

youkamp 2018.09.03. 16:01:47

Nem igaz, hogy nem lehet találkozni jó tanárral. Szerencsére minden iskolában van ilyen. A rossz tanár tipizálását tovább lehetne folytatni, de segítséget a tanári pálya nagyobb elismeréséhez ezzel nem adnánk. Így viszont ez a blog a szőke nős viccek gyűjteményének színvonalán marad.

SarahConnor 2018.09.03. 16:21:26

@dooir: vannak olyanok, akik a végtelenségig lelkiismeretesek a mai napig ebben a szakmában, és nem is kevesen. Na meg a másik táborban is vannak elegen... túl sokan is. Tudom, látom, és ezért értem a kritikát is, de az általánosítás nem szép itt se, máshol se (és ez nem invalid user name kommentjére vonatkozik, csak úgy megjegyzem).
Azért nehéz, mert ehhez a szakmához mindenkinek köze van. Része a gyerek, a szülő és mi is. Mindenkinek van véleménye, és ki is kell vennie a részét a gépezet működéséből, csak nem mindenki elég megfontolt, mikor előadja a nézeteit. Ha a gyereknek van egy égetnivaló fizikatanára, akkor nem kell az egész suliról rémtörténeteket költeni és szétszórni a városban, mert ez brutálisan káros.
Az sem igaz már jó ideje, hogy a tanártársadalom megvédi az ilyen naplopó tagokat. Nem igaz., semmi beleszólásunk sincs mások sorsába, mióta meg fenntartó működteti a sulikat, még az igazgatónak sincs. Aki gonosz, pszichopata, vagy nem dolgozik, azt a rendes tanár is utálja, de tenni ellene nem tud. A normálisaknak is van egy klikkje, meg a "művészeknek" is, ahogy mi hívjuk őket. A fenntartó nem támogat semmilyen elbocsátást, a mi sulinkban van három fegyelmivel a mai napig működő kolléga, aki egyszerűen saját elmondása szerint nem tud hétfő reggel felkelni, ezért az akkori óráinak rendszeresen lőttek - kirúgásra azonban nem kerül sor, sőt fizetésmegvonásra sem. Következmények nélküli rendszer, persze, hogy akiben ott a hajlam, az elzüllik benne.
Így marad a teljesen jogosan háborgó szülő és tanuló, meg a képükbe röhögő iskola és rendszer, ami szerint minden jól van így. Azt akarom, hogy tudja mindenki, hogy ez nekünk se tetszik, nem támogatjuk, de semmit nem tehetünk. Tüntetni nem lehet, mert az állásunkkal játszunk. Most jön a kérdőív majd ősszel, amiben még a fészbukozási szokásaimat is le kell írnom, a seggem lukába is benéznek hamarosan, mind értjük, miért.
Kitartunk, várjuk a változást, hogy valamikor újra lesz értéke ennek az egésznek, és fontos lesz a gyerekek sorsa - mert sajnos jelen pillanatban az egyetlen, aki nem fontos ebben a történetben az éppen a tanuló. Az ő igényeik, az ő idejük, erőfeszítéseik és jövőjük éri a legkevesebbet a rendszer szemében. Hogyan küzdhetek, én, a vidéki tanárnő? Úgy, hogy bemegyek minden nap, dicsérem, bátorítom, szeretgetem őket, nem bukok ki, ha idegesek, mert minden joguk megvan, és mert hullafáradtak, valamint tanítom őket, ahogyan tőlem és tőlük kitelik.
Boldog új évet kívánok minden tanárnak!

dooir 2018.09.03. 16:23:34

@youkamp: Nem állítottam, hogy nem lehet jó tanárral találkozni, csupán saját tapasztalataim alapján írtam egy listát amibe majdnem minden tanáromat be tudnám sorolni. És nem állítom a listában szereplőkről sem, hogy ne lennének jó tanárok, hiszen aki szigorú és izzasztó órát tart annál biztosan figyelünk, aki mesél annak élettapasztalatait tanulhatjuk meg, aki "szintet tévesztett" pl gimnáziumi tanár általánosban az úgy felkészít versenyekre, hogy a megye legjobbjai közé kerülök. Tehát lehet negatívan hangzanak a kategóriák, de nem feltétlen jelenti azt, hogy rossz lenne a tanár aki ilyen.

dooir 2018.09.03. 16:35:04

@SarahConnor: Tudom már az előbb is ezt írtam, de jó látni ilyen embereket. Igaz én még csak diák vagyok, de gyakran beszélgetünk osztályfőnökünkkel ilyen komolyabb témákról is. A következmények nélküli rendszer a mi iskolánkban is látszik, és az igaz, hogy jelenleg sem tanár sem igazgató nem különösebben tud mit kezdeni vele. Nagyon tetszik a hozzáállásod és bízom abban, hogy egyre több ilyen tanár lesz mint, te. És szerintem is jobb lenne ha az emberek tudatába ez a kép is bekerülne a tanárokról.

Balint Szolga 2018.09.03. 17:51:58

Élvezet volt olvasni a cikkedet. Nagyon kreatív, és látszik hogy volt benne munka! Csak így tovább Dóri!

dooir 2018.09.03. 17:57:49

@Balint Szolga: Nagyon szépen köszönöm!

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.09.03. 18:20:06

Laza + kicsit mesélős + szigorú tanárokat mindenki szereti, gyerekek, felnőttek egyaránt.
;)

Victor Franco 2018.09.03. 18:27:23

Igen, hát a normális tanár, ritka mint a fehér holló! Fiam 10-es, azaz 2. gimnazista lesz, ezt 2 általános, és a 2. gimnáziumjában vezérli le.
15+ évesen felsőfokú angol nyelvvizsgával, stb.

Tanárok megjegyzései, már amire emlékszem, 7év szmk után, amivel kb. agyilag tönkretettek a kedves tantónénik, meg persze az ambiciozus anyukák:

-"azért mentem anno tanárnak, hogy sok szabadidőm legyen, de így inkább kivárom a pár évet a nyugdíjig" o.f. 1-4. osztály

"nem megyünk több napos kirándulásra, mert a Gellért-hegyen sem volt mindenki, és nem is fizetik ki a túlórát" u.a,

nem mehetünk iskoaidőben színházba, hiába az ingyen jegy, mert nem fizetik ki az órákat

stb.

A sok kötözködő köcsög szülőt hadd ne mondjam

invalid user name 2018.09.03. 18:40:11

@SarahConnor:

Tudom, hogy rosszul esik. Nekem is vannak (még) tanár ismerőseim akik jó fejek és vállalják az éhkoppot és tanítanak, miközben a rugalmasságukkal, személyiségükkel, intelligenciájukkal kereshetnének annyit, mint én. Nyelvtudással még többet is.

Szóval vannak ilyenek is, csak sajnos nem sokan.

A gyerekeket szeretni kell. Akit szeretek, úgy, hogy érezze, azt tudom tanítani, mert bízni fog a szavaimban. Az utolsó rosszcsontvban is meg kell (és meg lehet) találni azt, amiért szeretni fogom.

Sajnálom, hogy nem tanítok, sőt :fáj a szívem. De KLIK-szolgának nem megyek, alapítványi iskolákból kevés van a környékemen, és bevallom, nem szívesen adnám fel azt a kényelmet, amit a négyszeres fizetés jelent. Pedig (még) Magyarországon.

Amíg vannak önfeláldozó pedagógusok, orvosok és nővérek, addig ez a politikai garnitúra semmibe fogja venni az összes segítő foglalkozást. Téged is.

invalid user name 2018.09.03. 18:43:35

@Fotósképző:

A következetesség és a megszabott határok tartása (de a megszabott határokon belül a szabadság garantálása) szerintem nem "szigorúság."

Egyik példaképem még a határokat kóstolgatókkal szemben megjelenő "szigort" is tudatosan használta. Ha (főleg a kisgimisek, 12-14 évesek) valami csínyt követtek el vele szemben. a kollektív büntetés volt az alapelve, és amikor egy-egy stréberebb alkat próbálta besúgni, hogy ki volt a főkolompos, süketnek tettette magát. Oldják meg egymás között -- a tanáriban is mindig ezt mondta --, ez erősíti bennük a közösségi szellemet.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.09.03. 20:02:23

@invalid user name: Hm, sehol sem állítottam a szigorúsággal kapcsolatban semmit sem (igazából magamat próbáltam jellemezni, mert úgy tapasztaltam, hogy egy ilyen típusú tanár/oktatás működik eredményesen ; ) ). De, ha már: a szigorúság nálam leginkább a fegyelem és figyelem betart(at)ását jelenti. Mindezt persze nem erőszakkal (felnőtteket és gyerekeket egyaránt oktatok), hanem a megfelelő hozzáállással, odafigyeléssel, becsületességgel. Az általad említett "következetesség és a megszabott határok tartása" is ide tartoznak szerintem, ezek nélkül nem nagyon működik a pozitív hatású szigorúság.

bontottcsirke 2018.09.03. 20:41:32

Én a munkaallergiás. Lehet ha nem rohadna szét a ziskola meg otthon maradna a sok drogos köcsög valamivel jobb lenne.

Zabalint 2018.09.04. 07:03:58

Kimaradt a mindent jobban tud mint a gyerek és a szülei típus, ő az, aki adott esetben kinyírná az ételallergiás gyereket az iskolai táborban, mert valahol azt olvasta, hogy az csak egy hülye hóbort.

Zabalint 2018.09.04. 07:29:22

Ami a jó tanárokat - rossz tanárokat illeti, nekem anno olyan 1:20 arány volt, de igazán jó tanárra, aki emberileg, módszertanilag és tudásban is rendben lett volna, nem emlékszek. A legtöbb tanáromnál a gond az volt, hogy alacsony érzelmi intelligenciája miatt nem értett semmit abból, ami az adott osztályban történik, ezért erőltette a prekoncepcióit, pl. lebaszta a túlzottan is magolós, és emiatt frusztrált diákot, hogy nem tanul eleget, beállt a bullyingba, ha egy diaktársai által szívatott gyerekről volt szó, nyomta a mai fiatalozást olyan jelenségekre, amelyik az ő fiatal korában is megvoltak, csak nem bírja a kettőt összekötni, megpróbált elrendezni konfliktusokat úgy, hogy semmit nem értett a motivációiból, stb., stb. Aztán ott vannak a módszertani problémák, jó nyelvtanárral például közoktatásban nem találkoztam, egyik sem tudott elszakadni a nyelvtani-fordító módszertantól, ami alkalmatlan az idegen nyelv készség szintű elsajátítására. Matek tanárok, akik nem tudnak jól, érthetően magyarázni, ezért egy életre megutáltatják a matekot. Irodalom tanárok, akiknél a tanításnál még mindig a memoriter és a költői, írói életrajzok állnak a középpontban, és azt kell leírni dolgozatban, amit a tanár lediktált, ahelyett hogy saját gondolatokat várna el. Egyel fejlettebb típus, amelyik látszólag saját gondolatokat váry de mégis akkor elégedett, ha a saját olvasatát adjak vissza. Töri tanár, aki a szélsőséges ideológiáját adja elő tanítás helyett, Szent István törvényeiről is 2 perc múlva már az aktuálpolitika jut eszébe, azzal elmegy az óra, aztán csodalkozik, hogy le vagyunk maradva a tananyaggal. Fizika-kémia szakos tanár, aki előáll Szent-Györgyi bölcsességével, hogy nem képleteket kell bemagoltatni a diákokkal, hanem azt megtanítani nekik, hogy hogyan találják meg a megfelelő képletet, erre a kérdésemre, hogy nem használhatnánk-e függvénytáblát a dolgozatnál, egy határozott nemet kapok. Hittan tanár, aki sátáni megkísértésekben hisz, és ennek megfelelően az összes vele vitatkozó, ateista diákot sátán által megkísértettnek tekint. Rajztanár, aki meg akarja buktatni az ügyetlen, gyenge motorikus képességgel rendelkezőket, mert nem tudnak szépen rajzolni. Tesi tanár, aki időnként megszívatja a diákok egy részét olyan gyakorlattal, amit soha nem tudtak megcsinálni, mert egyszerűen sosem tanította meg nekik rendesen. Ének tanár, aki lebassza az amúgy is frusztrált, éneklésre nehezen hajlandó kamaszokat, hogy inkább ne vagy csak halkabban énekeljenek a csoportban, mert olyan ronda hangjuk van. A tettest nem találó, így kollektív büntetést alkalmazó tanár, aki miatt a diákok nem a tettest, hanem a hierarchia aljan lévő embereket fogják tovább büntetni. A problémájával tanárhoz forduló gyereknek annyit válaszoló tanár, hogy "egyéni szocprobléma", "szar ügy", vagy angoltanár esetében megfelelő hangsúllyal előadott "who cares". A magatartási problémákat fekete pontokkal, egyesekkel értékelő tanár, elérve azt, hogy az értelmes, de problémás diákoknak a jegyei is rosszak legyenek. A ronda írás miatt szarabb jegyeket adó tanár. Az alsós tanítónő az 5-10 fős, őt körbeünneplő, nagyrészt lányokból álló kitűnő tanuló rajongótaborával, akiknek a 90%-a ötödiktől rossz tanuló lesz.

funfun 2018.09.04. 09:01:18

Nekem volt egy tanárom, aki középiskolában egyetemi szinten tanított. Szerettük, akit érdekelt a témája. Sokat viszont nem követelt. Viszont mindig csúszásban voltunk, év végén derült ki, hogy nem tudta leadni a teljes anyagot.
Én nagyon szerettem.

invalid user name 2018.09.04. 11:19:07

@funfun:

Vekerdy Tamásék csináltak egy felmérést a kilencvenes években @dooir: figyelmébe is ajánlom, ők két karakteresen eltérő tanártípust emeltek ki.

Az egyik az, aki becsületesen letanítja az anyagot: van 24 szerző, killencven magyaróra a tanévben, témazárók, hiányzások, ünnepségek, egy szerzőre jut három óra, év végére pont befejezi.

A másik tanártípus is készít tervet az éve elején, de amikor sorra kerül egy-két kedvenc szerzője, akikért lelkesedik, arról előadásokat tart, sztorizik, színdarabot csinál, szóval átadja a lelkesedését a diákoknak. Év végén aztán kiderül, hogy a tananyag harmada kimaradt, olvassátok el otthon.

Érettségi osztályzatokat tekitnve az első típus jobban teljesít -- de a tanév végével a diákok fejében megkezdődik az exponenciális felejtés. A lelkesedő tanártípus viszont valamit átadott a gyerekeknek, akik elkezdenek szépirodalmat olvasni, és fokozatosan tovább épül bennük az, amit a tanártól kaptak.